Kultur i børnehøjde

Der findes kultur for, med og af børn – men hvordan definerer vi kultur i børnehøjde? Hvorfor er det vigtigt, at alle børn får mulighed for at deltage i kunst- og kulturaktiviteter? Har selv helt små børn udbytte af højtlæsning? Og hvad kendetegner kropskultur blandt børn og unge i dag? Læs med, når vi i denne artikelserie stiller skarpt på kultur i børne- og ungdomsliv.

Artikelserien er støttet af Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger.

Fredag, 30 oktober 2020

Børns sociale og følelsesmæssige udvikling er stærkt påvirket af den kultur, de oplever i deres hverdag. Men kultur kan betyde mange forskellige ting – så hvad er børnekultur egentlig? Og hvor er der mulighed for at få mere kultur ind i børns hverdag?

Fredag, 30 oktober 2020

Når voksne læser højt, giver det barnet bedre forudsætninger for en hurtigere og bedre sproglig udvikling. Men hvor gammel skal barnet være for at få noget ud af at blive læst højt for? Og hvordan kan voksne via enkle teknikker gøre højtlæsning sjovere og mere lærerig? Læs med, når vi i denne artikel dykker ned i forskningen om højtlæsning for de mindste - og giver forslag til bøger, der passer godt til de 0-3-årige børn. 

Fredag, 30 oktober 2020

Kunst og kultur kan have en stor betydning for børns læring, udvikling og trivsel. Dog har alle børn ikke lige adgang til kulturoplevelser. Men hvordan kan kulturoplevelser bidrage til bedre børneliv, og hvad kan fagprofessionelle gøre for at sikre, at flere børn får mulighed for at udvikle sig gennem kunst og kultur?

Fredag, 30 oktober 2020

Aldrig har der været større fokus på mad, motion og udseende, end vi oplever nu. Dette kan være med til at skabe en kropskultur, der lægger et stort pres på dem, der ikke lever op til idealet om en slank krop – og det gælder også børn og unge. Men hvordan kan det være, at mange børn og unge udvikler et negativt kropsbillede? Og hvad kan voksne gøre for at fremme en mere positiv kropskultur blandt børn og unge?