Børn, dyr og natur

Hvorfor er det vigtigt, at børn leger og lærer udenfor? Hvad er udeskole, og hvilke potentialer har udeundervisning for børns trivsel? Hvordan kan pædagoger og lærere bruge naturen og udearealerne til at motivere børn til at røre sig mere, når de er i skole eller dagtilbud? Og kan tilstedeværelsen af dyr i børns liv bidrage til øget sundhed? Læs med og bliv introduceret til den nyeste nordiske forskning om dyr, natur og udelivs betydning for børns fysiske og mentale trivsel.

Tirsdag, 22 maj 2018

Undervisning, der foregår udenfor klasseværelsets fire vægge, bliver mere og mere udbredt – men hvilke potentialer har udendørs undervisning for børn og unges trivsel? Kan udeundervisning få børn til at røre sig mere i løbet af en skoledag? Og hvordan skaber vi de bedste forudsætninger for udeundervisning generelt?

Tirsdag, 22 maj 2018

Skolehaver har en lang række fordele – både som forebyggende, sundhedsfremmende og læringsmæssigt redskab. Men hvad betyder havearbejdet for børns fællesskaber og sociale kompetencer? Og hvordan kan skolehaver fremme børns lyst til at lære?

Tirsdag, 22 maj 2018

Hvilken betydning har dyr for børns fysiske og mentale sundhed? Og kan samvær med dyr fremme sociale kompetencer hos børn? Forskning viser, at hunde kan motivere børn til at være mere fysisk aktive, mens bondegårdsdyr kan mindske børns risiko for at udvikle astma. Center for Børneliv formidler her resultaterne fra tre studier, der på forskellige måder undersøger, hvordan dyr kan have positiv indflydelse på børns fysiske og mentale trivsel.

Tirsdag, 22 maj 2018

I Skandinavien ser vi det som et gode, at børn leger udenfor, når de går i dagtilbud. Men hvad siger forskningen om betydningen af udeleg for børnehavebørn? Er der forskel på, om børnene er ude i naturen eller leger på børnehavens udeområder? Og hvordan kan man som pædagog bedst understøtte børnenes udendørs aktiviteter?

Tirsdag, 22 maj 2018

Fysisk aktivitet er afgørende for børns sundhed og trivsel, og børn skal helst røre sig mindst én time om dagen – men langt fra alle børn og unge får bevæget sig nok. Hvordan får vi motiveret flere børn – og særligt de mest inaktive børn og unge – til at bevæge sig mere? Her spiller både pædagoger, lærere og skolens fysiske arealer en særlig rolle. Center for Børneliv giver her et indblik i den nyeste, nordiske forskning på området.