Gode digitale vaner i småbørnsfamilier

PROJEKTET ER STØTTET AF NORDEA-FONDEN


1HVORFOR SÆTTE FOKUS PÅ DIGITALE VANER I SMÅBØRNSFAMILIER?

Dialog med 8 kommuner har vist os, at fagprofessionelle efterlyser mere viden om hvordan de tager hul på en god dialog om skærmvaner med gravide og småbørnsforældre. Det kan nemlig ofte være en ”svær samtale”, der let kan trigge dårlig samvittighed hos forældrene.
På trods af dette er der stadig begrænset forskning om hvad skærmbrug gør ved os og ved relationen mellem forældre og børn. Det kan gøre det ekstra svært for fagprofessionelle at vejlede forældre i praksis.


Læs også: Få gode digitale vaner i småbørnsfamilien



Derfor går Center for Børneliv nu sammen med fagprofessionelle fra tre kommuner, om at udvikle nye redskaber der skal sætte skub i dialogen om skærmvaner i danske småbørnsfamilier. Projekt ”Gode digitale vaner i småbørnsfamilier” er støttet af Nordea-fonden.

Formålet er:

  1. At samle, dele bygge videre på eksisterende viden – fra forskning, fagprofessionel erfaring og fra forældres hverdagsoplevelser
  2. At sætte rammen for dialog mellem fire faggrupper med tidlig kontakt til gravide og småbørnsfamilier: jordemødre, sundhedsplejersker, dagplejere og vuggestuepædagoger
  3. At facilitere disse fagpersoners fælles udvikling af idéer til dialogværktøjer, der kan gøre det lettere for fagprofessionelle at tage hul på dialogen om skærmvaner med forældrene.


HVORDAN VIL VI GØRE DET?

Tværfaglige seminarer og udvikling af værktøjer til praksis.

  • På to seminarer skal projektdeltagerne, med afsært i den nyeste viden, være med til at udvikle konkrete dialogværktøjer til brug i praksis.
  • I den efterfølgende pilotperiode skal projektdeltagerne afprøve dialogværktøjerne i deres arbejde med gravide og småbørnsfamilier. 
  • Center for Børneliv evaluerer værktøjerne gennem opfølgning og samtale med projektets tovholdere samt familier i kommunerne


Hvad kunne dialogværktøjer være?

  • Pjece: Eksempel - Hjørring Kommune bruger pjecen ”Nærvær” til at sætte gang i sundhedsplejerskers dialog om skærmvaner med familien.
  • Video: Eksempel - Det kunne være forældres fortællinger om deres skærmregler i familien – og/eller en repræsentant for Sundhedsstyrelsen, der kort fortæller om de gældende anbefalinger
  • Samtalekort: Det svenske Statens Medieråd har i 2011 udviklet en række materialer til fagprofessionelle, der skal lette samtalen med forældre om familiens skærmvaner.
    Se deres eksempel på samtalekort om digitale vaner her.


MATERIALER FRA SEMINAR I HJØRRING

Se og download slides, plakater og andet materiale fra seminaret i Hjørring d. 1. november her:


Download projektbeskrivelsen her

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev