Aktuelt fra Center for Børneliv

Torsdag d. 2. Marts 2017 var Center for Børneliv med under lanceringen af en ny børnetænketank – en projekt der er et samarbejde mellem Telia og Red Barnet.

Børnetænketanken ”Children’s Advisory Panel on digital aspects of life” bygger på en række workshops og interviews med 700 børn fra Norden og Baltikum, som alle har fortalt om deres onlineadfærd og brug af sociale medier. Konklusionerne fra projektet, samt de forskellige workshops og interviews vil blive samlet i en rapport, som snart bliver frit tilgængelig. Læs mere her.

IMG 0080

 Til lanceringen var der inviteret til oplæg og debat med bl.a.:

  • Jonas Keiding Lindholm, Generalsekretær i Red Barnet
  • Emma Holten, debattør
  • Camilla Mehlsen, ekspert i medieudvikling og uddannelsesforskning
  • Mai Mercado (C), Børne- og socialminister
  • Pernille Rosenkranz-Theil (S), Socialordfører
  • Pia Allerslev (V), Børne- og ungeborgmester i Københavns Kommune

Til lanceringen var også inviteret en stor gruppe 9. klasses-elever fra Hellerup Skole, som deltog aktivt i debatterne og stillede oplægsholderne spørgsmål undervejs.

Hovedkonklusioner fra kommende rapport

  • Børn og unge favner mulighederne i onlinelivet
  • Udviser høj grad af modenhed og resiliens i forhold til online-tilstedeværelse. F.eks. ved at:
  • Er optagede af online-indholds pålidelighed og troværdighed
  • Værner om egen og andres online-identitet
  • Bruger et etableret fælles adfærdskodeks
  • Betragter god forbundethed som afgørende for social inklusion
  • Forventer at voksne er til stede og vejleder på afstand

 

Udpluk fra dagens oplæg og debatter

Man kan ikke lade være med at være på Facebook. Man kan ikke lade være med at have en online identitet.

Sådan lød ét af budskaberne fra debattør og foredragsholder Emma Holten, som forklarede sit syn på unges liv på de sociale medier anno 2017. Et af de andre pointer fra Emma Holtens oplæg var, at unge i dag ikke har de samme muligheder for at veksle imellem forskellige identiteter i de forskellige arenaer de færdes i. Det har de ikke, fordi identiteten på de sociale medier er der hele tiden, og gerne skal fremstå helstøbt. Det gør os ”mindre modige” til at eksperimentere med vores identitet og skeje ud.

Hver dag er 1. april i det post-faktuelle samfund

Det var et af budskaberne fremført af uddannelses- og medieforsker Camilla Mehlsen, hvis oplæg især beskæftigede sig med begrebet ”digital dannelse”. Et af budskaberne var, at vi, mere end nogensinde, har brug for kritisk tænkning og stillingtagen overfor det indhold vi bliver præsenteret for på nettet. Ifølge Camilla Mehlsen er det særligt forældrene, men også uddannelsesinstitutionerne der står med dette ansvar – sammen med børnene og de unge selv.

Der er forskel på at være digital indfødt og digitalt dannet

Sådan supplerede næstformand i Danske Skoleelever Mads Løjtved Rasmussen i debatten om digital dannelse.

Det som unge oplever i dag, svarer til, at de vokser op i en lille landsby hvor alle kender alle

Det var én af Pernielle Rosenkranz-Theils pointer om unge (og voksnes) brug af sociale medier i dag. Den kontante online-tilværelse gør, at alle hele tiden kan tage stilling til os, og det påvirker vores adfærd – så viser vi kun det ”redigerede og velpolerede”.

Anerkendelses-valuta

- Kampen om den online ”anerkendelses-valuta”, herunder likes og kommentarer på de sociale medier kan yderligere bevirke, at de unge der ikke oplever den anerkendelse, bliver mere sårbare, var den afsluttende pointe fra Jonas Keiding Lindholm fra Red Barnet.

IMG 0095 

OM CENTER FOR BØRNELIV

KONTAKT

Børns Vilkår

Trekronergade 26
2500 Valby

Tilmeld dig vores nyhedsbrev